måndag 9 augusti 2010

Sociala nätverk

Sociala nätverk var länge en gåta för mig, varför skulle jag ha reda på vad andra gjorde om de åt, sov, skulle äta, cykla, festa mm men idag kan jag tycka att det är lite kul att se vad andra gör på sin fritid och vad det gör på dagarna speciellt nu i semestertider.

Jag använder mig av Facebook inte dagligen men någon eller några gånger i veckan. Där har jag funnit kontakt med vänner från nu och förr tex från högstadiet men också från gymnasietiden. Det är ganska kul att se vad de gör och hur de har det idag. En och annan elev har också funnit mig så för min del gäller det att aldrig diskutera jobb över facebook.

Sociala nätverk tycker jag är lite "otäcka". Det känns som om alla vet allt om man inte är mycket restrektiv med vad man skriver så oftast läser jag bara vad andra gör och inte gör för jag vet inte riktigt vad jag skall skriva förutom de mer allmänna sakerna som bl a resmål under semestern och boktips.

Jag kan dock finna en nytta med facebook för min profession dels vad det gäller kontakt med elever och förstålse för hur deras vardag kan se ut men också som ett hjälpmedel. I bland dyker det upp en fråga om någon uppgift och då är det bara att ta tillfälle till akt och hjälp till och det gör jag så gärna.

2 kommentarer:

  1. Hej! Roligt med dina tankar om de sociala nätverken, jag var precis inne på samma spår ett tasg. Tills jag provade på facebook och blev fast. Nästan för fast. Detta resulterade i att jag gick ur och det var otroligt skönt. Jag kände att jag inte behövde hålla koll på alla längre och jag började till och med att använda min telefon på ett helt annat sätt, jag pratade med folK! Men. Nu är jag åter tillbaka och har inte alls samma problem, jag tror helt enkelt att jag var för ung för att kunna avgöra vad som är viktigt att uppdateras om och vad som inte är.

    Nu är facebook varken från eller till, och jag håller med om att det är roligt med gammel-nya vänner som helt plötsligt åter igen dyker upp.

    Men, det jag ville lägga in var att jag tror det är farligt att vara med i sånt för tidigt. För mig var det uppenbarligen inte bra.

    Hoppas det inte bara var blaj ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det är toppen med Facebook då man kan enkelt kan hitta "borttappade" vänner, men jag har svårt att se nätverk som detta i undervisningen. Känner mig inte helt bekväm med tanken att dela mitt privatliv med framtida elever. Sen tror jag att nätverk som dessa kan bli otroliga tidstjuvar om man tappar kontrollen och frågan är om vi inte blir mindre sociala i och med att användandet av dessa nätverk ökar...?

    SvaraRadera